ΕΠΙΣΤΗΜΗ

Ανακαλύφθηκε δεινόσαυρος με μοναδικό αναπνευστικό σύστημα

Image
δεινοσαυρος
 clock 22:21 | 12/07/2021
writer icon newsroom ekriti.gr

Το 2009 εντοπίστηκαν στην Νότιο Αφρική τα απολιθώματα ενός μικρού δεινόσαυρου η ταυτότητα του οποίου παρέμενε άγνωστη. Νέες μελέτες με χρήση οργάνων ακτίνων Χ οδηγήσαν όχι μόνο στην διαπίστωση ότι ανήκει σε ένα άγνωστο μέχρι σήμερα είδος αλλά σε ένα τρισδιάστατο ολοκληρωμένο μοντέλο του σκελετού του. Αυτό με την σειρά του επέτρεψε στους ερευνητές να κάνουν μια ακόμη ανακάλυψη για αυτό το είδος που είναι και εξαιρετικά σημαντική.

Όπως φαίνεται ο δεινόσαυρος που ονομάστηκε Heterodontosaurus tucki διέθετε ένα μοναδικό στον κόσμο των δεινοσαύρων αναπνευστικό σύστημα το οποίο ρίχνει νέο φως στην εξέλιξη τους. Τα οστά των πλευρών και του ισχίου του δεινοσαύρου συνδέονταν με μύες με τέτοιο τρόπο ώστε να το βοηθούν να αναπνέει με ένα τρόπο μοναδικό στον κόσμο των δεινοσαύρων. Ο H. tucki καθώς ανέπνεε διαστέλλονταν το στήθος και η κοιλιά του.

Πρόκειται για ένα δεινόσαυρο μήκους ενός μέτρου που ζούσε στην Νότιο Αφρική πριν από περίπου 200 εκατ. έτη. Ανήκε στην οικογένεια των ορνιθίσιων δεινοσαύρων αλλά διέθετε κάποια ανατομικά χαρακτηριστικά που δεν διέθεταν τα υπόλοιπα ορνιθίσια είδη δεινοσαύρων αλλά διαθέτουν οι κροκόδειλοι και άλλα είδη ερπετών που ζουν σήματα. Πρόκειται για τα γαστράλια, ελεύθερα οστά που μοιάζουν με πλευρά.

«Πιστεύαμε ότι τα ορνιθίσια δεν διέθεταν γαστράλια αλλά όπως φαίνεται τα είχαν για μια σύντομη περίοδο όταν εμφανίστηκαν στην Γη και τα έχασαν στην συνέχεια. O H.tucki διέθετε επίσης πλευρά σε σχήμα κουπιού και μια ιδιαίτερη ανατομία θώρακα και στέρνου δημιουργώντας ένα πολυσύνθετο και μοναδικό στην κόσμο των δεινοσαύρων αναπνευστικό σύστημα» αναφέρει ο Βίκτορ Ρειντερμάχερ του τμήματος Γήινων και Περιβαλλοντικών Επιστημών του Πανεπιστημίου της Μινεσότα επικεφαλής της μελέτης που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «eLife».

Οι δεινόσαυροι ήταν σε παρακμή πολύ πριν πέσει στη Γη ο μεγάλος αστεροειδής, δείχνει μελέτη

Ανακαλύφθηκε ο ψαλιδοχέρης των δεινοσαύρων

«Αυστραλοτιτάν»: Ανακαλύφθηκε δεινόσαυρος που είχε μήκος όσο ένα γήπεδο μπάσκετ!